Spørsmål og svar

Spørsmål om opprettelse av konto

Hvem kan opprette EkstraKonto?

Det er kun privatpersoner som er over 18 år og med norsk bostedsadresse som kan opprette EkstraKonto. I tillegg må du ha BankID.

Når er min ekstraKonto klar til bruk?

Kontoen vil være klar til bruk med en gang. Alle avtaler signeres elektronisk med BankID. Det tar kun et par minutter å registrere seg, og kontonummeret får du oppgitt med en gang.

Kan jeg opprette Ekstrakonto når jeg ikke har BankID?

Nei, for å opprette EkstraKonto må du ha BankID. Du benytter også BankID for pålogging til nettbanken.

Utsteder BN Bank / EkstraKonto BankID.

Ja, BN Bank utsteder BankID. Du må etablere et kundeforhold i BN Bank (i tillegg til EkstraKonto) for å kunne bestiller BankID.

Spørsmål om BankID

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. BankID tilbys og utstedes av BN Bank og de fleste av bankene i Norge. Mer informasjon finner du på www.bankid.no

Hvor får jeg BankID?

BankID utstedes av de fleste norske banker. Ta gjerne kontakt med BN Bank på tlf. 73 89 20 00 for å etablere kundeforhold og få BankID.

Hva gjør jeg når jeg har glemt eller sperret mitt personige passord?

Dersom du har glemt eller sperret passordet må du ta kontakt med den banken som er utsteder av din BankID for å få hjelp.

Er BankID sikkert?

Ja. Bankene jobber kontinuerlig med sikkerheten i BankID gjennom BankID Samarbeidet. Trusselbildet er stadig i endring, og dette gjør at et godt samarbeid mellom bankene er nødvendig. I tillegg til sikkerhet er bankene opptatt av brukervennlighet.

Disse to faktorene kan være vanskelige å kombinere, og bankene legger mye ressurser ned i å gjøre BankID til både en sikker og brukervennlig løsning. Les mer om trygg bruk av BankID på www.bankid.no

Krav til min datamaskin.

BankID er laget for å fungere på de vanligste kombinasjoner av nettlesere og operativsystemer. I tillegg må nettleseren ha støtte for og ha installert Java. For fullstendig oversikt over støttet programvare og operativsystem, gå til denne siden: Krav til min datamaskin.

Spørsmål om nettbanken

Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?

Velg ”logg inn nettbank” øverst på siden. Du logger deg enkelt inn ved å bruke din BankID.

Hvor gjør jeg når jeg glemt eller sperret mitt personlige passord?

Dersom du har glemt eller sperret passordet må du ta kontakt med den banken som er utsteder av din BankID for å få hjelp.

Hvordan overfører jeg penger fra min EkstraKonto?

Når du er innlogget i nettbanken velger du ”overføring” i menyen til venstre

Hvordan overfører jeg penger til min EkstraKonto?

Overføringen må foretas hos den banken du skal overføre pengene fra. Dersom du har nettbank i denne banken kan du selv foreta overføringen, det blir som om du betaler en regning til deg selv hvor ditt EkstraKontonummer er mottakers kontonummer. Dersom du er usikker på hvilke muligheter du har for overføring må du ta kontakt med den banken pengene skal overføres fra.

Kan jeg betale regninger fra min EkstraKonto?

Nei, EkstraKonto er ingen konto for regningsbetaling. Du har derfor ikke mulighet til å benytte KID og forfallsdato. Du må først overføre pengene til din brukskonto og deretter betale regninger fra brukskontoen. Det er heller ikke mulig å bruke EkstraKonto som belastningskonto for engangsfullmakter.

Kan jeg registrere faste oppdrag, AvtaleGiro og eFaktura?

Nei, det er ikke mulig. EkstraKonto er ikke en konto for regningsbetaling.

Kan jeg legge inn en overføring med forfall frem i tid?

Nei. Når du registrerer en overføring fra din EkstraKonto vil denne utføres med en gang. Pengene vil da normalt være inne på mottakers konto neste hverdag.

Kan jeg få en kvittering for overføringen?

Nei, EkstraKonto er ingen regningskonto og har derfor ingen mulighet for bestilling av kvittering. Du må eventuelt skrive ut skjermbildet som viser overføringen under ”siste bevegelser”, eller skrive ut kontoutskriften.

Hvordan øker jeg beløpsgrensen i nettbanken?

Send en melding til oss via postkassen i nettbanken. Oppgi hva beløpsgrensen skal endres til.

Spørsmål om EkstraKonto

Hvilken bank er det som tilbryr EkstraKonto?

EkstraKonto tilbys av BN Bank ASA. For å lære mer om oss, se info nederst på siden.

Kan jeg opprette flere konti?

Nei, du kan kun opprette én EkstraKonto.

Kan jeg registrere en disponent på min EkstraKonto?

Nei, det er ikke mulig å registrere disponenter på EkstraKontoen.

Hva er forskjellen på disponibel og bokført saldo?

Diponibel saldo inkluderer også penger som er på vei inn på kontoen, men som ikke er ferdig bokført ennå.

Hvordan avslutter jeg min EkstraKonto?

For å avslutte kontoen må du sende oss en melding via postkassen i nettbanken. Husk å oppgi til hvilket kontonummer vi skal overføre saldo og renter.

Er innskudd på EkstraKonto sikret i Bankenes sikringsfond?

Ja. Innskudd i BN Bank ASA er garantert av sikringsfondsordningen. Du kan lese mer om dette her.

Når utbetales opptjent rente?

Renter utbetales på konto den siste dagen i hver måned.